До уваги батьків, інших законних представників учнів!
Інформація про можливості інклюзивно-ресурсних центрів здійснювати проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини та забезпечувати її системний кваліфікований супровід.
Інклюзивно-ресурсний центр Калинівської селищної ради є установою, що утворена з метою забезпечення права осіб з особливими освітніми потребами на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, в тому числі у закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої освіти та інших закладах освіти, шляхом проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку особи (далі - комплексна оцінка) та забезпечення їх системного кваліфікованого супроводу.
Основними завданнями інклюзивно-ресурсного центру є:
проведення комплексної оцінки, у тому числі повторної, та здійснення системного кваліфікованого супроводу осіб у разі встановлення у них особливих освітніх потреб;
надання рекомендацій закладам освіти щодо розроблення індивідуальної програми розвитку особи;
консультування батьків, інших законних представників особи з особливими освітніми потребами щодо особливостей її розвитку;
забезпечення участі педагогічних працівників інклюзивно-ресурсного центру:
- у діяльності команди психолого-педагогічного супроводу особи з особливими освітніми потребами;
- у семінарах, тренінгах, майстер-класах для підвищення кваліфікації педагогічних працівників, обміну досвідом тощо;
залучення (у разі потреби) педагогічних працівників інклюзивно-ресурсного центру під час засідань психолого-педагогічного консиліуму у спеціальних закладах загальної середньої освіти;
надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових та інших послуг дітям з особливими освітніми потребами:
- дітям раннього та дошкільного віку, які не відвідують заклади дошкільної освіти;
- дітям, які здобувають освіту у формі педагогічного патронажу;
визначення потреби в асистенті учня та/або супроводі дитини з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі (групі);
визначення категорії (типу) особливих освітніх потреб (труднощів), ступеня їх прояву та рівня підтримки особи з особливими освітніми потребами в закладі освіти;
надання консультативної, психологічної допомоги батькам, іншим законним представникам осіб з особливими освітніми потребами у формуванні позитивної мотивації щодо розвитку таких осіб та підвищення обізнаності щодо організації їх навчання і виховання;
інформування громади про діяльність інклюзивно-ресурсного центру та взаємодія з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, закладами освіти, закладами охорони здоров’я, закладами (установами) соціального захисту населення, службами у справах дітей, громадськими організаціями тощо;
ведення обліку осіб, які звернулися до інклюзивно-ресурсного центру, шляхом формування їх електронного переліку в АС “ІРЦ”;
підготовка звітної та аналітичної інформації про результати діяльності інклюзивно-ресурсного центру.
У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) додатковими завданнями інклюзивно-ресурсного центру є проведення комплексної оцінки, у тому числі повторної, та здійснення системного кваліфікованого супроводу осіб з особливими освітніми потребами, які вимушені змінити своє місце проживання (перебування) та:
Інклюзія — процес включення всіх громадян в соціумі. І насамперед тих, що мають труднощі у фізичному чи розумовому розвитку. Він передбачає розробку і застосування тих методів, які зможуть дозволити кожній людині рівноправно брати участь суспільному житті.
Інклюзія — це процес реального включення осіб з особливими потребами в активне суспільне життя.
Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних, з урахуванням індивідуальних особливостей таких дітей»
Інклюзивне навчання означає, що всі учні можуть навчатися в школах за місцем проживання, в загальноосвітніх класах, в яких в разі необхідності їм буде надаватися підтримка, щоб всі учні без виключення навчалися і проводили час разом.
Інклюзивна освіта дозволяє:
– Розвивати індивідуальні сильні сторони і таланти дитини.
– Приймати всіх дітей без виключення в загальноосвітню шкільну систему і суспільство.
– Працювати над досягненням індивідуальної мети беручи участь в житті громади та їхнього класу.
– Залучати батьків в процес навчання і життя школи.
– Розвивати культуру поваги і належності до школи. Мати можливість навчатися і поважати різні здібності інших.
– Створювати дружні стосунки з іншими дітьми
– Позитивно впливати на школу, громаду та поважати різноманіття та включення на більш широкому рівні.
Переваги інклюзивної освіти:
для дітей з особливими освітніми потребами:
– Завдяки цілеспрямованому спілкуванню з однолітками поліпшується когнітивний, моторний, мовний, соціальний та емоційний розвиток дітей.
– Ровесники відіграють роль моделей для дітей з особливими освітніми потребами.
– Оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально.
– Навчання проводиться з орієнтацією на сильні якості, здібності та інтереси дітей.
– У дітей є можливості для налагодження дружніх стосунків зі здоровими ровесниками й участі у громадському житті.
для інших дітей:
– Діти вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей.
– Діти вчаться налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з людьми, які відрізняються від них.
– Діти вчаться співробітництву.
– Діти вчаться поводитися нестандартно, бути винахідливими, а також співчувати іншим.
для педагогів та фахівців:
– Вчителі інклюзивних класів краще розуміють індивідуальні особливості учнів.
– Вчителі оволодівають різноманітними педагогічними методиками, що дає їм змогу ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності.
– Спеціалісти (медики, педагоги спеціального профілю, інші фахівці) починають сприймати дітей більш цілісно, а також вчаться дивитися на життєві ситуації очима дітей.
Як потрапити до загальноосвітньої школи на інклюзивне навчання.
Дорожня карта.
1. Подача заяви до обраної школи (за 1 рік до початку навчання дитини) + висновок ПМПК.
Це необхідно для того, щоб адміністрація школи спільно з відповідним органом управління освітою мали час створити відповідні умови для перебування та навчання дитини з особливими потребами (архітектурна доступність, безбар’єрність та зонування простору, введення додаткових посад, створення інклюзивних класів).
Якщо батьки не згодні з висновком ПМПК місцевого рівня вони можуть звернутись до центральної ПМПК, рішення якої є остаточним.
Висновок ПМПК є підставою для створення інклюзивних або спеціальних класів, надання додаткових корекційних послуг дитині в інклюзивному класі та додаткового фінансування школи, в якій навчається дитина з особливими потребами.
2. Якщо у школи немає умов для зарахування та навчання дитини, директор школи разом з батьками, звертаються до відповідного управління освіти з метою створення умов для зарахування та навчання дитини з особливими потребами, або має рекомендувати батькам іншу найближчу до них школу де є відповідні умови.
3. Якщо дитині потрібен індивідуальний асистент дитини то таку функцію може виконувати один із батьків або особа, визначена батьками (особа, яка їх замінює) згідно їхній письмовій заяві.
4. Складання індивідуальної програми розвитку.
Формування індивідуального навчального плану програми.